donderdag 17 juli 2014

Kippig....

Ik weet wel dat wij Nederlanders als zuinig bekend staan... Kijken, kijken en niet kopen.... 
Nou, ik ben daar dus weer het levende bewijs van!!
Let op mijn verhaal!! Ik moet er bij zeggen dat het echt waar zo is gegaan!!!

Ik zit op mijn fietsje.... Moet nog nodig een paar boodschapjes halen.... Op die route kom ik langs onze wolwinkel.... Altijd werp ik een blik in de etalage.... In vogelvlucht zag ik een omslagdoek op een borstbeeld staan....
Mijn terugweg ging niet via die winkel, dus.... niets aan de hand.

Paar dagen later.... zelfde verhaal... Maar nu moest ik in de winkel NAAST de wolwinkel zijn... Ik had helemaal niet het gevoel dat ik zo met die etalage van die wolwinkel (onderhuids) bezig was geweest... Maar wat blijkt? Ik stap bij de buren naar buiten en loop, zonder ook maar even na te denken bij wat ik doe, naar de etalage... Ik kijk nog eens... mmmm... leuk, eenvoudig... Maar, ga weer naar huis!! Goed hè? Vond ik zelf tenminste achteraf wèl!!


Je voelt 'm waarschijnlijk al wel aankomen.... Die wolwinkel zit voor mij gewoon op de verkeerde plaats in onze winkelstraat!! Want hoe vaak moet je niet even naar de Hema en Trekpleister, Kruidvat? Precies!  Eigenlijk best wel vaak!!
Op zaterdag halen wij altijd de vleeswaren bij de Hema en dat was natuurlijk weer gevaarlijk dicht bij mijn wolwinkeltje........ En nu ging ik dus echt naar binnen....

Wat blijkt?
Het is een kippendoekje!!

Ook nooit van gehoord?
Lees dan het artikel wat ik onderaan dit blog laat zien...


Ik schafte de volgende  2 bollen (acryl) aan:

Breide volgens de beschrijving....
En dacht bij 233 steken: dat ga ik wel met 1 bol redden! Telkens even kijken hoe ver ik was... 

Bleek dat ik ook wel weer te ver had gebreid, want ik wilde er ook nog wel een randje aan hebben... Af en toe werd ik er een beetje kippig van...
Zo'n kippendoekje dat mij zo kippig maakt... Grrr... Maar uiteindelijk was ie af en had ik 3 cm draad over!! 


Nou, hoe doe je dat hè? Ik vond het zelf formidabel!!


Maar...... helaas was ik te vroeg blij... Vanmorgen toen ik het kippige doekje van mijn oude stoelkussen haalde en het eens even (waarom had ik dat nu niet eerder gedaan???????) omsloeg, bleek dat ik te breed in de schouders ben!!!!!
Dus....... er zit niets anders op dan toch (gelukkig heb ik 'm nog niet terug gebracht) bol 2 aan te spreken... 

Maar eerst weer eens zien dat ik die steken (ik was doorgegaan tot 241) weer op de naald krijg....
Ik moet trouwens zeggen dat het een heerlijk 'brei-en-praat'-klusje is.....

Het ziet er ook wel leuk uit.... al zeg ik het zelf. Dus moet ik maar even moed verzamelen om het weer op te pakken en echt af te maken.....

En wat betreft mijn 'work in progress....., daarover de volgende keer (denk ik).







Lees maar even met me mee: als je hierop klikt kom je op bedoelde link

Artikel

Als de boerin vroeger eieren ging rapen, sloeg ze een omslagdoek om de schouders om warm te blijven. Zo’n driehoekige gebreide doek heet daarom een kippendoekje. Hier vindt u een patroon, van Kiki Visser van The Dutch Cottage. En ze is opnieuw op Beleef Landleven op 5, 6 en 7 september in het Openluchtmuseum in Arnhem om workshops te geven.
Meisje haalt eieren uit het kippenhok met een paars, gebreid omslagdoekje om.
Een kippendoekje is een omslagdoekje dat de boerin droeg als ze even naar buiten moest om bijvoorbeeld eieren te rapen. -Foto: Janet Hage
Vorig jaar tijdens Beleef Landleven waren de workshops kippendoekjes breien van Kiki Visser drukbezocht. En de workshops op haar erf in het Zeeuwse Serooskerke waren meerdere keren volgeboekt nadat de patroontjes in het maartnummer van Landleven stonden.
Voor degenen die niet helemaal naar Serooskerke kunnen of willen afreizen, komt Kiki Visser weer naar Beleef Landleven (5, 6 en 7 september in Arnhem).
Hier het basispatroon voor een kippendoekje.

Dit hebt u nodig:

  • minimaal 100 g (sokken)wol van minimaal 333 m geschikt voor naalden van 3 mm dik (de kippendoekjes waren vroeger groter, maar zijn nu zo ontworpen dat ze uit 1 bol van 100 gram kunnen worden gebreid)
  • paar breinaalden van 3 mm
  • (oude) broche of sjaalspeld

Voorbereiding:

Brei eerst een proeflapje van 10 x 10 centimeter. Met een 3 mm naald zou u uit moeten komen op 28 steken. Dit hangt af van het garen dat u gebruikt, van de pendikte en van uw persoonlijke manier van breien (los of strak). Pas zo nodig het patroon van het kippendoekje of de pendikte aan.

Basispatroon

Alle doekjes hebben dezelfde basis, het begin is in de nek. Zet 5 steken op. Brei 1 steek, 1 omslag (haal de draad onder de naald door en sla over de naald heen naar achteren), brei 1 steek, 1 omslag, brei 1 steek (dit is de middelste steek), 1 omslag, brei 1 steek, 1 omslag, brei de laatste steek.
Volgende toer: brei alle steken en omslagen averecht.
Volgende toer: brei 1 steek, 1 omslag, brei 3 steken, 1 omslag, brei 1 steek (is de middelste), 1 omslag, brei 3 steken, 1 omslag, brei 1 steek.
Volgende toer: brei alle steken en omslagen averecht.
Brei zo verder, maak telkens op de goede kant na de eerste, voor en na de middelste, en voor de laatste steek van de toer een omslag en brei de steken en omslagen aan de verkeerde kant averecht. Er komen zo steeds meer steken aan iedere kant van de middensteek. Door de meerderingen in het midden ontstaat de punt.

einde artikel....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)