maandag 12 januari 2015

Grijs

Waar denk jij aan bij grijs?
Ik dit:
Somber, soms saai, zonder uitdaging, een grijze dag, grijs worden...

Even rondsnuffelen op 'grijs' doet best wel ontdekkingen.


Zo vond ik bij wikipedia het volgende:

Gebruik en gevoelswaarde

  • Grijs staat voor ouderdom, wijsheid en ervaring.
  • Grijze kleding wordt als zeer gedistingeerd beschouwd.
  • Grijs heeft een imago dat samenhangt met saaiheid, onopvallendheid en kleurloosheid. Een grijs bestaan is een leven zonder kleur, met kraak, noch smaak. Men spreekt ook van een grijs personage (een "grijze muis" is een onopvallend persoon), of een personage dat op verschillende vlakken (bv. op psychologisch vlak) evolueert, en is het tegenovergestelde van een zwartwitpersonage.
  • Grijs heeft ook de eigenschap kalmerend te werken; het heeft een rustgevend effect omdat het in tegenstelling tot bonte kleuren, volkomen neutraal is.
  • De kleur grijs is een mengeling van wit en zwart die respectievelijk het goede en het kwade, of (in het algemeen) twee tegengestelden symboliseren. Grijs kan twijfel symboliseren, een gespletenheid, een evenwicht tussen de zaken, of een overgangsgebied. Wanneer men in een "grijs gebied" opereert, doet men zaken waar geen duidelijke regels over zijn, of waarvan het niet duidelijk is of ze legaal of illegaal zijn.
  • Een grijze lucht betekent vaak dat het regenachtig en miezerig weer is.
  • In de kleurcodering voor elektronica staat grijs voor het cijfer 8.
  • Donkergrijs wordt ook wel antraciet genoemd (grijs als steenkool).
  • "Het grijze verleden", een aanduiding voor erg lang geleden.
  • De grijze vloot, pleziervaart voornamelijk met oudere eigenaars.
  • "Een grijsaard", een naam voor een oude man.
  • Een grammofoonplaat "grijsdraaien" betekent verslijten door veelvuldig afspelen.
Best wel aardig om eens te lezen vond ik.

Hoe kom ik er op?
Wel, bij Antoinette zag ik een leuke sjaal die ze voor haar dochter maakte. En omdat ik graag iets 'suffigs' wilde doen ben ik er ook aan begonnen.
Een kleine variant op het patroon, maar het idee werd daar 'geboren'. Niet dat de sjaal van Antoinette suffig is hoor, maar het was zo'n heerlijk patroon om suffig te haken.
Als je eenmaal bezig bent kan het haast niet mis gaan....

Ik maakte er deze variant op


Ik haakte met Stylecraft haaknaald 5 en maakte 33 hokjes. De volgende toer (ik haakte wel in het rond) deed ik 1 vaste in het open gaatje en een losse boven het stokje. Daarna haakte ik weer gaatjes waarbij ik het stokje in het lossegat haakte.
Dus:
S - L - S - L -S
L - V -L - V - L
S - L - S - L - S

S = stokje

L = losse
V = vaste

Elke toer eindigen met een halve vaste om de ring rond te maken.

Het eerste stokje van toer 3 (en verder alle oneven toeren) haak je 4 lossen, dat is 1 stokje + een losse)

Het werd een sliert van 1.50 meter

die ik vervolgens met een slinger (dus 1 draai) aan elkaar haakte. Die draai vergemakkelijkt het om de sjaal 2x om je nek te kunnen draaien.

Doordat ik met grijs werkte en het vandaag weer zo'n sombere -herfst-dag is in januari kwam ik een beetje op mijn grijsidee....

Mijn grijze cellen zijn af en toe nog wel eens actief aan het brainstormen.... En weet je, soms denk ik: ik zou hier best een verhaaltje of spitsvondig stukje over willen schrijven. Maar mijn talenten liggen denk ik niet op het schrijversvlak...


Nog even een close-up van het patroon.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)