vrijdag 13 december 2013

Patroon "schoven"

En dan nu maar weer eens een nieuw patroontje van mijn lapjesdeken.
Laatst kreeg ik een reactie waarin de opmerking kwam dat de randjes zo mooi recht waren. Misschien lijkt dit meer zo omdat ik meestal de foto maak als ik ze op het vaatdoekje laat drogen en dat een mooie gelegenheid vind om de foto te maken. Maar het kan ook zijn omdat ik de kantsteek consequent hetzelfde doe. Je hebt nl. twee verschillende soorten kantsteek. Bij deze deken gebruik ik de kantsteek waarbij een soort lus ontstaat zodat je die straks makkelijk kunt opnemen bij het in elkaar zetten.
Brei als volgt: 1e naald (goede kant dus) de 1e steek recht afhalen (dus NIET breien) en in de 2e (teruggaande naald) brei je hem ALTIJD averecht. Hierdoor ontstaat een 'lange' steek tussen twee toeren in.
Als je iets breit wat niet in elkaar gezet hoeft te worden, zoals nu met mijn adventssjaal, dan brei je iets anders: 1e naald (goede kant) de 1e recht afhalen en in de teruggaande naald (dus de verkeerde kant van je werk) RECHT breien. Hierdoor ontstaat een soort karteltje wat mooier is dan de grote lussen.


 
Op deze foto lijkt de kantlijn niet zo recht, maar dat komt omdat dit patroon een beetje in elkaar trekt en ik het net opgespannen had. Ik hoop dat het bij het in elkaar maken gewoon recht trekt, verwacht ik wel.
Het patroontje heb ik “schoven” genoemd omdat ik het een beetje vond lijken op de schoven die vroeger op het land stonden als er geoogst werd.
Maar later vond ik het ook wel weer iets van klavertje vier weghebben…. Tja, toch maar schoven….. (moest het wel uitleggen aan onze dochter want die kent dat helemaal niet, vandaar ook dat zij voor klavertje vier koos)

Ik heb voor een lapje van 20 x 20 cm het volgende aangehouden:
Zet 56 steken op met naalden 3, dat betekent: kantsteek (k), 2 ribbelsteken (rib), 50  (6x8+2) patroonsteken, 2 ribbelsteken, kantsteek

Brei 3 naalden ribbelsteek

1e:k, 2 rib, 2 recht (re), * 2 averecht (av), 2 re *, van * tot * herhalen, 2 rib, k
2e:k, 2 rib, 2 av, * 2 re, 2 av * van * tot * herhalen, 2 rib, k
3e: als naald 1
4e: k, 2 rib, 2 av, * draad naar achteren, steek de rechter naald tussen de 6e en de 7e steek op de linker naald en trek daar een lus doorheen, laat deze lus afglijden op de linker naald en brei deze samen met de 1e steek re,  1 re, 2 av, 2 re, 2 av * , van * tot * herhalen, 2 rib, k
5e: als naald 1
6e: als naald 2
7e: als naald 1
8e: k, 2 rib, 2 av, 2 re, 2 av * draad naar achteren, steek de rechter naald tussen de 6e en de 7e steek op de linker naald en trek daar een lus doorheen, laat deze lus afglijden op de linker naald en brei deze samen met de 1e steek re,  1 re, 2 av, 2 re, 2 av * , van * tot * herhalen, eindigen met 2 re, 2 av, 2 rib, k
Deze 8 toeren steeds herhalen.

Ik heb dit  8x herhaald en heb toen nog naald 1 t/m 5 omdat ik dat mooier vond eindigen. Daarna nog 4 naalden ribbelsteek gebreid. In de laatste naald alle steken afkanten.

Let op: dit patroon kruipt nogal in elkaar, maar als je het later goed opspant (tussen 2 natte vaatdoekjes wil dat prima) valt het mee.
Mochten er fouten in het patroontje geslopen zijn dan hoor ik dat graag.
Veel plezier met breien!

De kantsteek wordt trouwens ook besproken op deze site (hier klikken en iets naar beneden scrollen)

Ribbeltjeskantsteek

Lussenkantsteek
Hier nog even een foto van 'mijn' kantsteken.
Zo heeft mijn oma mij dit vroeger al geleerd en ik zie dat het nog steeds praktijk is!! (ze moest het nog eens weten dat ik haar wijze lessen zo goed ter harte heb genomen...)

Tot de volgende keer!!
Groetjes,
Marian.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)