maandag 13 januari 2014

Patroon "Vlechtjes"

En dan is het nu al weer tijd voor het volgende lapje... Eigenlijk wil ik me aanwennen als ik een lapje klaar heb dat ik dan het vorige op mijn blog plaats. Zo blijf ik jullie (?) in ieder geval voorlopig net één stap voor..... Tja, er moet er toch altijd in ieder geval één voorop lopen hè? ;-)

Toen ik dit patroon vond in het Libelle boekje en er eens goed naar keek vond ik het net vlechten. Ik had niets gezegd wat ik vond, maar toen ik aan het breien was keek mijn dochter even mee.... "Mam, welk lapje maakt u nu?"..... "Oh, dat zijn net zulke vlechtjes als die ik in mijn haar heb"....
En daarmee was de naam al bij naald nr.16 een feit!


Ik houd kabeltjes, en deze ziet er ook erg lief uit... Vooral als je dan de gedachte er bij hebt dat je dochter ook vaak met vlechten door het leven gaat... Ach ja, 10 jaar, dan kan dat nog net. Als ze straks op het voortgezet zit zal dat wel veranderen... hooguit dan nog 1 vlecht?? Ik weet het niet. Maar ben altijd jaloers op haar mooie haar. Natuurlijk vindt iedere moeder de haren van dochter mooi en lief, maar dit is echt bijzonder.... Ik zal eens een foto opsnorren waarop ik (moedertrots) kan laten zien hoe dik en mooi dat haar is....

Nu even ter zake. Het patroon is als volgt:
(als er fouten in zitten laten jullie me het weten hè?)

voor 20 x 20 cm en naalden 3 zet je 57 steken op:
k-2 ribbel - 51 patroonsteken - 2 ribbel - k

de patroonsteken zijn als volgt: 3 av - 9 kabel - 3 av - 9 kabel - 3 av - 9 kabel - 3 av - 9 kabel - 3 av = 51 steken

k = kantsteek (heengaande naald 1e steek recht afhalen, laatste recht breien - teruggaande naald 1e steek averecht afhalen, laatste steek averecht breien)
r = recht
av = averecht


Brei eerst 4 naalden ribbelsteken

1e toer: k - 2 r - 3 av - * 9 r - 3 av * , van * tot * herhalen, eindigen met 2 r - k
2e toer: k - 2 r - 3 r - * 9 av - 3 r * , van * tot * herhalen, eindigen met 2 r - k
3e toer: k - 2 r - 3 av - * 3 st op hulpnaald ACHTER het werk - volgende 3 st r breien - dan de st van de hulpnaald r - 3 r - 3 av *, van * tot * herhalen, eindigen met 2 r - k
4e toer: zie 2
5e toer: zie 1
6e toer: zie 2
7e toer: k - 2 r - 3 av - * 3 r - 3 st op hulpnaald VOOR - 3 r - dan de st van de hulpnaald r - 3 av *, van * - * herhalen, eindigen met 2 r - k
8e toer: zie 2

Zelf heb ik het patroon 9x gebreid en toen nog 1 x naald 1 gedaan. Daarna 4 nld ribbels breien, in de laatste naald alle steken afkanten.

Succes er mee!!                               

Groetjes,
Marian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)