donderdag 22 januari 2015

Bril

Een bril dragen is voor sommige mensen echt noodzakelijk.
Fijn dat die ooit is uitgevonden. Hier kun je meer vinden over de geschiedenis van dit 'optische instrument'.Replica van een zogenaamde 'Nietbril'. Bron: Wikimedia Commons
Meestal ga je naar een opticien als het zicht minder wordt, of als je toch best veel last van hoofdlijn krijgt bij inspanning van de ogen. Soms is een bezoekje aan de oogarts noodzakelijk, maar veelal wordt er toch een oplossing gevonden voor het 'zicht-probleem'.
De een heeft op zeer jonge leeftijd al last van zogenaamde slechte ogen en loopt van kindsaf aan al met twee glaasjes op de neus. Een ander krijgt er pas later mee te maken.
Maar bijna niemand ontkomt er aan.
Het is toch een lid in het lichaam dat best wel aan slijtage onderhevig is. Denk maar aan de vele 40 of 50 plussers die toch met een leesbrilletje -al dan niet in gebruik-  in contact komen. Meestal is het eerst een kwestie van: te weinig licht in de lamp of te korte armen.... Maar daar zijn leesbrillen dan een uitkomst voor....
Als je al langer brildragend bent en op een gegeven moment een multifocale bril aangemeten krijgt is dat voor velen eerst even van: zo... dus het is wel echt nodig. Maar later blijkt het gewoon heerlijk in gebruik.
Zo ook mijn persoontje.
Ik draag vanaf mijn jongste herinnering een bril. Heb met pleisters op mijn ogen gelopen. Je kent dat wel, tegenwoordig zitten er allemaal leuke plaatjes op. In mijn tijd was dat nog gewoon somber en saai. Niet dat ik er zelf iets van zag, tenslotte kijkt de wereld tegen die plaatjes aan en jij kijkt tegen een zwart ding, wat lastig is omdat het je zicht belemmert. Maar goed, af en toe schijnt het best wel te werken... Ook heb ik een operatie gehad om het oog recht te laten zetten, wat helaas jammerlijk mislukt is. Maar... bril gaf uitkomst.
Allerlei dingen kunnen ze in een brillenglas stoppen om het oog recht te trekken, het rust te geven en ook nog eens dat je er best redelijk de wereld mee in kunt kijken.
Petje af voor als die goede opticiens en oogartsen! Werkelijk! Als ze er niet waren hadden veel mensen minder zicht op het leven en hun omgeving.
Nu had ik ook altijd een vernuftig stukje techniek op mijn neus staan, met uitzondering van de pubertijd waarin ook ik natúúrlijk contactlenzen wilde. Rampenplan was het, maar pubers geven dat natuurlijk niet makkelijk toe, dus.... doorgaan met lenzen die je eigenlijk niet kunt hebben...
Totdat je iets anders tegen het fenomeen bril aankijkt en je toch wel belangrijk vindt dat goed zien zonder geïrriteerde ogen ook best aangenaam is....
Nu ben ik gelukkig al jaren iets wijzer geworden en draag al weer járen een bril.
Maar de laatste tijd ging het lezen moeizamer, het fijnere werk ging steeds moeizamer, dus...... toch maar eens naar de opticien! Nou, daar constateerden ze dat het best wel handig zou zijn als ik andere glazen zou nemen.
Goed, nieuw montuur dan ook maar, want ja als het dan toch moet, dan maar gelijk goed.
Een week later krijg je dan een telefoontje: Mevrouw, uw bril is klaar!
Nou, ik weet wel dat ik niet sta te trappelen om met een nieuwe bril de hele dag rond te lopen, zeker niet als het verschil in glazen best veel is... Maar nee, u moet het echt wel een week proberen hoor.
Netjes gedaan, maar ik voelde me niet fijn. Ik moest veel te veel focussen zeg maar en het lezen had ik het idee dat het nog slechter met de nieuwe bril ging dan met mijn oudje. Maar het oudje lag netjes in de auto voor reserve en zou ik niet meer dragen.
Vanmorgen maar eens teruggegaan naar de brilleman.... en ja, nu blijkt toch wel dat ik net iets andere glazen moet.... Pffft.... gelukkig dat het waarschijnlijk daar aan ligt, want ik was al bang dat ik zachtjes aan helemaal niet meer kon handwerken.... Dát zou pas erg zijn! Of niet meer lezen... Ik moet er niet aan denken... Het is nu gewoon erg vermoeiend voor mijn ogen om te lezen, dus hoop ik dat straks de nieuwe glazen uitkomst brengen!

Alle afbeeldingen komen van internet.

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)