woensdag 22 januari 2014

Haakpatroon 'snel snel'

Onder het eten koken kreeg het grijze potje nog een grote broer/zus..... Dochterlief vond grijs natuurlijk helemaal niets, dus grabbelde zelf een 'wolletje' uit de voorraad en kwam met een pot aanzetten.
"Mam, als u dat nu even maakt zal ik wel kijken of de aardappels niet overkoken"..... Nou, daar is toch geen moeder tegen bestand!!??










Dus greep ik de nog warme haaknaald en fabriekte nr 2:

De foto is niet al te, maar het resultaat kon de goedkeuring van dochterlief wegdragen.... En daar ging het toch ook een beetje om... Het belangrijkste is natuurlijk dat het as zaterdag met de verkoop gewoon in de tas van de een of andere liefhebber verdwijnt zodat de opbrengst naar het goede doel kan!!

Het patroontje van het grijze potje (zomaar uit het hoofd in het wilde weg gehaakt) is als volgt:

Haak een ketting die een beetje strak om het potje past.
Sluit met een halve vaste.
1e toer:  halve stokjes, sluit met halve vaste
2e toer: 4 lossen, 1 stokje in de 2e steek, 1 losse, 1 st overslaan, 1 stokje. Je krijgt nu een soort rasteridee, sluit met halve vaste
3e toer: 4 lossen, in de eerste opening nog 5 dubbele stokjes (dus 2x draad over de haaknaald), sla 2 gaatjes over, 6 dubbele stokjes in de 3e opening. Ga zo door tot je rond bent. Sluit met een halve vaste.
4e toer: 2 halve vasten over de eerste twee stokjes, dan een vaste tussen de 3e en 4e stokje, 3 lossen, nog 5 dubbele stokjes tussen het 3e en 4e stokje. 6 dubbele stokjes tussen elke 3e en 4e stokje. Sluit met een halve vaste
Toer 4 herhalen tot je de gewenste hoogte hebt.
De laatste toer heb ik geen 6 dubbele stokjes maar 5 gedaan omdat mijn potje bovenaan iets smaller werd.

Als je klaar bent maak je een lange ketting (voor de strik) deze heb ik aan beide kanten omgehaakt met een vaste, aan het eind als je naar de andere kant wilt heb ik 6 vasten in 1 steek gemaakt zodat je een mooi rond uiteinde hebt. Dit ook aan de andere kant gedaan.
Strik om het 'draaigedeelte' van de pot en klaar is Kees!!


Ik hoop dat jullie er uit komen. Mocht het niet zo zijn, dan hoor ik dat graag.
Het patroontje schrijf ik nu nl uit mijn hoofd op omdat ik niet meer kan spieken hoe het was. Maar volgens mij was het zo.
In een mum van tijd gepiept!!

Mocht er nog belangstelling zijn voor het patroontje van de roze pot, dan zal ik dat ook een keer opschrijven. Dat is nl ook uit de vrije hand gemaakt....

Groetjes,
Marian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)