vrijdag 17 januari 2014

Patroon "Denneappeltjes"

Dit patroon komt van de Adventskalender van 2010 (dag 7) van Kristin Benecken en heb ik 'denne appeltjes' genoemd.....
Ik was het een beetje 'zat' om patroontjes uit het Libelle boekje op te snorren en heb dus eens op internet rondgekoekeloerd.... Toen had ik mijn mooie nieuwe boek nog niet binnen... en wilde natuurlijk wel verder met mijn deken.....
Vandaar dat ik dit patroontje eens heb genomen. Ik wilde eerst -en wie weet doe ik dat ook nog wel hoor- een patroon van de Adventssjaal 2013 nemen omdat dit nog vers in het geheugen ligt, maar een nieuw patroontje is toch ook telkens weer een uitdaging.....

Voor mijn lapje van 20 x 20 cm heb ik het volgende gedaan:

Zet 49 steken op met nld. nr 3 en brei 4 naalden ribbels.
de 49 steken zijn als volgt opgebouwd: k - 2 ribbels - 43 (4x10+3) patroonsteken - 2 ribbels - k

Daarna als volgt:
naald 1: K - 2 r - 1 av - * 1 av - 2 r - 2 r samenbr - 1 omsl - 1 r - 1 omsl - 1 st. r. afh - 1 r - afgeh st. overhalen - 2 r * van * tot * herhalen, eindigen met 2 av - 2 r - k
naald 2: alle steken breien zoals ze zich voor doen; denk aan de av !! (van nld 1 die moeten nu r) en aan de ribbels aan begin en eind van de naald
naald 3: k - 2 r - 1 av - * 1 av - 1 r - 2 r samenbr - 1 r - 1 omsl - 1 r - 1 omsl - 1 r - 1 r afh - 1 r - afgeh st overhalen - 1 r * van * tot * herhalen, eindigen met 2 av - 2 r - k
naald 4: als 2
naald 5:  k - 2 r - 1 av - * 1 av -  2 r samenbr - 2 r - 1 omsl - 1 r - 1 omsl - 2 r - 1 r afh - 1 r - afgeh st overhalen  * van * tot * herhalen, eindigen met 2 av - 2 r - k
naald 6: als 2
naald 7: k - 2 r - 1 r * 1 r - 1 omsl - 1 r afh - 1 r - afgeh st overhalen - 2 r - 1 av - 2 r - 2 r samenbr - 1 omsl * van * tot * herhalen, eindigen met 2 r - 2 r - k
naald 8: als 2
naald 9:  k - 2 r - 1 r * 1 r - 1 omsl - 1 r - 1 r afh - 1 r - afgeh st overhalen - 1 r - 1 av - 1 r - 2 r samenbr - 1 r - 1 omsl * van * tot * herhalen, eindigen met 2 r - 2 r - k
naald 10: als 2
naald 11: k - 2 r - 1 r * 1 r - 1 omsl - 2 r - 1 r afh - 1 r - afgeh st overhalen - 1 av - 2 r samenbr - 2 r - 1 omsl * van * tot * herhalen, eindigen met 2 r - 2 r - k
naald 12: als 2

Deze naalden steeds herhalen.
De laatste keer ben ik geƫindigd bij naald 6, dat vond ik het mooiste voor de symetrie.

Daarna 4 naalden ribbels en in de laatste naald alle steken afkanten.

Misschien vinden jullie dit schema makkelijker.
Let op!! Alleen de oneven naalden zijn weergegeven!! De rode tekens moeten alleen aan het begin en eind van de naald, de zwarte is de herhaling van het patroon



I
I

O
I
I
/
-
\
I
I
O
I

I
11
I
I

O
I
/
I
-
I
\
I
O
I

I
9
I
I

O
/
I
I
-
I
I
\
O
I

I
7
-
-

\
I
I
O
I
O
I
I
/
-

-
5
-
-

I
\
I
O
I
O
I
/
I
-

-
3
-
-

I
I
\
O
I
O
/
I
I
-

-
1

I = recht
- = averecht
O = omslag
/ = 2 recht samenbreien
\ = overhaling (1 r afh, 1 r breien, afgeh. steek overhalen)

Het volgende lapje zal even op zich laten wachten, want mijn 'lapjesdeken' gaat even 'in de wacht'. Heb er nu best even een ruk aan gegeven, maar ga nu weer even verder met andere 'onderhandenwerkjes'.....
Reactie puberzoon: "eindelijk een poosje verlost van die half natte lappen in de vensterbank..." Nou, ik vraag je!! Waar ze al geen 'last' van hebben.... Tja... dan kunnen er weer schoolboeken neergelegd worden..... of mobiele telefoons.... of portemenixies..... of een half afgeknabbelde koek.... of een lege zak chips.... of...... Ik denk dat die vaatdoekjes een beter idee zijn..... Maar dat is natuurlijk weer 'moeder-logica'....

Welke de andere 'O-H-W-tjes' zijn? Daarover zal ik binnenkort bloggen!!

Succes met breien. En jullie weten het, als er vragen zijn: REAGEER!!

Groetjes,
Marian.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Meest bekeken in dit blog.....(Top 5)